سیستم سرمایش گلخانه

سیستم سرمایش گلخانه ای برای تنظیم رطوبت محیط گلخانه بسیار لازم است. مخصوصا در فصل تابستان استفاده از این سیستم ها بسیار حائز اهمیت است، تا گیاهانی که در گلخانه وجود دارند آسیب نبینند. روش های مختلفی برای کاهش حرارت درون گلخانه وجود دارد، اما هیچ کدام از روش ها به اندازه استفاده از سیستم های سرمایشی قادر به تنظیم رطوبت محیط نیستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انواع سیستم سرمایش گلخانه

آیا استفاده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی برای گلخانه لازم است؟ انواع سیستم سرمایش گلخانه کدامند و از این میان کدام یک بهترین است؟ ایا لازم است در گلخانه از سیستم های سرمایشی استفاده شود؟ استفاده از این سیستم ها چه اهمیتی برای گلخانه دارد؟ با ما همراه باشید تا به بررسی هر یک از این سوالات بپردازیم.

اصولا سیستم های سرمایشی که در گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد، از پر هزینه ترین سیستم هایی می باشد که لازم است در گلخانه به کار رود. تمام گیاهانی که در گلخانه پرورش می یابند، لازم است در فصل تابستان از دمای کمتری برخوردار باشند. در حالی که معمولا در این فصل دمای داخل گلخانه ها بیش از 10 تا 13 درجه سانتی گراد از دمای بیرون از گلخانه بیشتر است.

این میزان دمای بالا می تواند برای گیاهان تاثیرات مخربی در بر داشته باشد. پس برای پیشگیری از بروز هرگونه آسیب در رشد گیاه، استفاده از سیستم سرمایش گلخانه انواع لازم و ضروری است. با استفاده از این سیستم ها می توان از عدم استحکام ساقه، تاخیر در عدم لقاح گیاه، کاهش اندازه گل، تاخیر در گلدهی و حتی مرگ گیاه پیشگیری نمود.

روش های مختلف خنک کردن فضای گلخانه 

محیط های گلخانه ای را می توان به روش های مختلفی خنک نموده و از دمای آن کاست. افرادی که به تاسیس گلخانه مبادرت می ورزند، در برخی مواقع به جای استفاده از سیستم سرمایش گلخانه از روش های خنک کردن دیگری استفاده می کنند. از جمله رنگ آمیزی پوشش گلخانه، سایه دهی، استفاده از پنکه و روش تبخیری پوشال.

البته هیچ یک از این روش های قادر نیستند به اندازه استفاده از سیستم سرمایش گلخانه دمای محیط گلخانه را مطلوب نمایند. اما می توانند به میزان محدودی در خنک کردن گلخانه تاثیر گذار باشند. با استفاده از روش هایی همچون رنگ آمیزی پوشش گلخانه، یا سایه اندازی با پرده و … می توان گلخانه را پوشاند تا اشعه های نور خورشید تاثیر کمتری در گرما بخشی به محیط داشته باشند.

البته این روش کمی از نور داخل گلخانه می کاهد، اما تا حد زیادی نیز از افزایش دمای داخل گلخانه جلوگیری می کند. پس می توان در کنار انواع سیستم سرمایش گلخانه از این روش ها نیز برای کاهش دمای داخل محیط گلخانه استفاده کرد.

انواع مختلف سیستم سرمایش گلخانه

سیستم هایی که برای سرمایش محیط گلخانه ای استفاده می شوند، از انواع مختلفی برخوردار هستند. از جمله این سیستم ها باید به نمونه های زیر اشاره کنیم:

  • هواساز گلخانه ای
  • ایرواشر گلخانه ای
  • هیتر گلخانه ای
  • اکونوپک گلخانه ای
  • زنت گلخانه ای

هر یک از این مدل سیستم سرمایش گلخانه ای دارای ویژگی ها و مزایای مخصوص به خود هستند. که در ادامه مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • هواساز گلخانه ای 

یکی از نمونه های خاص سیستم سرمایش گلخانه هواساز های گلخانه ای هستند. این سیستم ها شباهت بسیار زیادی به سیستم های هیتر گلخانه ای دارند. به همین دلیل از لوله های آب سرد و گرم برخوردار هستند. البته این سیستم ها در برخی قسمت ها با یکدیگر متفاوت هستند.

هیتر ها معمولا از ابعاد کوچکتری ساخته می شوند، در حالی که هواساز های گلخانه ای از ابعاد بزرگی برخوردار بوده و می توان به جای استفاده از چندین یونیت هیتر در گلخانه، از یک سیستم سرمایش گلخانه هواساز بزرگ در مرکز گلخانه استفاده کرد. این دستگاه سیستم تجهیزات رطوبت زنی دارد که می تواند دمای محیط گلخانه را به دقت تنظیم و کنترل نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ایرواشر گلخانه ای 

از میان سیستم هایی که برای خنک کردن گلخانه ها استفاده می کنند، باید به ایرواشر ها اشاره نماییم. این سیستم ها شباهت بسیاری به سیستم های زنت دارند. اما در ایرواشر ها از پد های سلولزی استفاده نمی شود. به جای ان در این نوع از سیستم سرمایش گلخانه افشانک های تزریق اب قرار گرفته است.

این افشانک ها آب را با فشار بسیار زیاد از مسیر تعبیه شده در دستگاه عبور داده و به روش تبخیری منجر به ایجاد رطوبت و هوای خنگ در محیط گلخانه می شود.

  • هیتر گلخانه

هیتر های گلخانه ای از جمله محبوب ترین و بهترین نوع سیستم سرمایش گلخانه به شمار می ورند. البته از هیتر ها برای گرمایش گلخانه ها نیز استفاده می شود. این سیستم ها برخلاف سیستم های اکونوپک عمل می کنند. یعنی در آنها عمل احتراق صورت نمی پذیرد.

بلکه در آنها لوله های آب سرد و گرمی وجود دارد، که آب را از دستگاه دیگری همچون پکیج ها و بویلر ها، به دستگاه هیتر منتقل می کند. فن یونیتی که در هیتر گلخانه ای وجود دارد، هوا را به اطراف لوله ها دمیده و این عمل منجر می شود تا دمای آن افزایش یا کاهش یابد.

هیتر های گلخانه را می توان در فصل های مختلف در گلخانه مورد استفاده قرار داد. این سیستم سرمایش گلخانه علاوه بر کاهش دما، قابلیت افزایش دمای گلخانه ها را هم داشته، که به همین دلیل هم به عنوان سیستم گرمایشی و هم به عنوان سیستم سرمایشی در گلخانه ها استفاده می شود.

  • اکونوپک گلخانه ای 

از جمله پرطرفدار ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی گلخانه ها، باید به اکونوپک گلخانه ای اشاره نماییم. این سیستم ها برای خنک کردن محیط داخل گلخانه به دو روش عمل می کنند. در روش اول همچون کولر های آبی عمل می کنند. یعنی با تزریق آب در مسیر هایی که هوا عبور می کند، عمل سرمایش گلخانه را انجام می دهند.

اما در حالت دوم این سیستم سرمایش گلخانه ، لوله هایی در سیستم وجود دارد که توسط دستگاه های دیگری آب سرد از آنها عبور داده می شود. که در حین عبور فن به این لوله ها هوا دمیده و هوای سرد را به محیط پخش می کند. در این روش می توان به راحتی میزان رطوبت محیط گلخانه را تنظیم نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • زنت گلخانه ای 

یکی دیگر از مدل های سیستم سرمایش گلخانه ای، زنت های گلخانه ای هستند. زنت ها به شدت به هواساز ها مشابهت داشته ولی در حالت سرمایشی ان، پد های سلولزی استفاده می شود که هوا با عبور از آنها رطوبت را در فضا منتشر می کند.

این سیستم ها همگی برای سرمایش گلخانه ها مناسب هستند و مورد استفاده قرار می گیرند. پس میتوان با استفاده از هر کدام از آنها، رطوبت گلخانه را تنظیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button