سازه گلخانه

پیرامون تعریف سازه گلخانه و  مکان مناسب  برای احداث این کسب و کار و ویژگی های یک گلخانه استاندارد و پوشش آن و همچنین معرفی  محصولات پرد سود تولیدی این کسب و کار که در سال های اخیر بسیار مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته است توضیحاتی می دهیم.

سازه گلخانه مکانی است که در آن گونه های مختلف گیاهی کشت می شود. و باید این امکان فراهم باشد که گیاهان در فصول گرم و سرد سال از سرما و گرمای هوا در امان باشند.

گیاهان از نظر میزان نور، دما، رطوبت خاک نیازمند شرایط مطلوبی هستند و این شرایط باید در تمام طول سال فراهم باشد تا گیاهان به رشد مطلوب خود برسند.

استفاده از  سازه گلخانه و تولید گیاهان زینتی و همچنین کشت سبزیجات و گیاهان خوراکی در سال های اخیر از فعال ترین و پرسودترین شاخه های کشاورزی بوده است.

تعداد دفعات برداشت محصول کشاورزی در طول یک سال و به صرفه بودن نیروی انسانی، منابع آب، زمان و بازار دایمی محصولات زراعی همه و همه باعث شده احداث سازه گلخانه مورد توجه قرار بگیرد.

با ازدیاد جمعیت استفاده از محصولات زراعی بیشتر میشود و همچنین با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر که کشاورزی سنتی با مشکلات زیادی مواجه شده است.

همچنین  با کمبود منابع آب در سال های اخیر دیگر خاک حاصلخیز نیست. عواملی از این دست سبب  توجیه اقتصادی روش گلخانه ای میشود در روش کشاورزی سنتی کشاورز باید همیشه چشمش به آسمان باشد تا باران ببارد ولی در روش گلخانه ای شرایط تحت کنترل کشاورز است.

شدت و میزان نور عامل مهم دیگر است مناطقی که آب و هوای نامناسب دارند و یا اطراف آن را کوه فرا گرفته است برای احداث سازه گلخانه به هیچ عنوان مناسب نیستند اماکنی که به گاز طبیعی دسترسی دارند برای احداث سازه گلخانه به صرفه است زیرا این نوع سوخت در فصول سرد سال بسیار ارزان تر از سایر سوخت ها است.

نوع محصول تولیدی از دیگر موارد مهم است بررسی بازار داخلی و خارجی قبل از احداث باید مورد توجه قرار بگیرد. مکان احداث سازه گلخانه باید هم سطح باشد شیب دار بودن سطح این مکان ها هزینه ها و مشکلات بسیاری به بار می آورد و مقرون به صرفه نمی باشد.

محل احداث سازه گلخانه

یکی از مهم ترین تصمیمات پیرامون احداث  بهترین سازه گلخانه انتخاب محل آن است. اگر  سازه گلخانه در محلی ساخته شود که بیشترین فاصله را با ساختمان های اطراف داشته باشد این امکان فراهم می شود که گیاهان نور بیشتری دریافت کنند.  سازه گلخانه میتواند در هر ابعادی ساخته شود ولی کم ترین مساحت برای احداث حدودا 200 فوت مربع است.

ساخت  سازه گلخانه ای کوچک معمولا اقتصادی نیست. مورد بعدی که در احداث  بهترین سازه گلخانه مهم است سهولت راه های دسترسی و حمل هوا جریان و گردش داشته باشد. در سازه  گلخانه های تجاری که با اهداف سود دهی بالا احداث میشوند این اماکن  باید از نظر تامین نور و دما و … شرایط مطلوبی داشته باشند.

فتوسنتز گونه های گیاهی کاملا متاثر  از شرایط مکانی است. فتوسنتز به نور و آب و خاک بستگی دارد بنابراین یک سازه گلخانه مناسب باید دارای شرایطی باشد که شرایطی برای سلامت گیاهان فراهم باشد. از این روی کنترل شرایط محیطی از مواردی بسیار مهم در احداث سازه  گلخانه است. در این مکان ها راندمان مصرف آب نود درصد است. و چون منابع آبی به وسیله قطره چکان هایی در فاصله  نزدیک به ریشه گیاهان قرار میگیرد از این رو علف ها زاید امکان رشد و پیدایش ندارند.

از موارد دیگر دما است که برای رشد گیاهان بسیار ضروری است. گونه های مختلف گیاهی شرایط متفاوتی دارند. سیستم های گرمایشی باید بتوانند توزیع یکنواخت دما را داشته باشند. مورد بعدی بادشکن است. در مکان های  بادخیز از درختان یا یک مانع طبیعی  به عنوان مانع استفاده می شود.

انواع  گلخانه سازی

بر اساس نوع کاربری به چندین دسته تقسیم میشوند.

  • گلخانه آموزشی
  • گلخانه تحقیقاتی
  • گلخانه تفریحی
  • گلخانه تجاری

گلخانه های آموزشی: در این مکان ها تمامی مراحل کاشت و … به کار آموزان و دانش پژوهان آموزش داده

می شود.  این گلخانه ها، تمامی شرایط و استاندارد های یک  سازه گلخانه واقعی را دارند.

گلخانه های تحقیقاتی: این نوع گلخانه به منظور اصلاح ساختار ژنتیکی و مسایلی از این قبیل و تاثیر خاک و آب و … مورد توجه قرار میگیرد و هزینه های احداث این گلخانه ها از بقیه گلخانه ها به دلیل امکانات و … بسیار بیشتر است.

گلخانه های تفریحی: این  سازه گلخانه ها معمولا در مساحت بسیار کوچکی ساخته میشوند. و برای نگهداری و حفاظت گونه های گیاهی تزیینی و خانگی مورد استفاده قرار میگیرند.

گلخانه های تجاری: به منظور اهداف بسیار از جمله تولید حداکثری و کارآفرینی و تولید محصولات زراعی در خارج از فصل و … است. مساحت مورد نیاز حداقل 5000 متر است.

پوشش سقف و دیوارها

از ویژگی های مهم پوشش  سازه گلخانه ای عبور و گذر نور است. درصد عبور نور و حرارت از عوامل بسیار مهم در جهت سلامت گیاهان است. در هیچ یک از پوشش ها عبور نور 100درصد نیست. پس این مورد را در گلخانه سازی فراموش نکنید.

پوشش شیشه کیفیت شیشه در این خصوص 100 درصد مهم است قطعات بزرگتر شیشه از نظر عبور نور بسیار بهتر است. با این حال نقطه ضعف های خودش را هم دارد پوشش شیشه از روش های بسیار پرهزینه و گران است که تولیدکنندگان خرج بسیاری را متحمل میشوند.

پوشش پلاستیک از نظر اقتصادی بسیار ارزان تر از پوشش های دیگر است. و تولید کنندگان بیشتر تمایل دارند از این پوشش استفاده کنند. برای پوشش گلخانه از پلی اتیلن و … استفاده می شود.

در پلی اتیلن میزان عبور نور بالای 80 درصد است. بیشترین استفاده در پوشش  این اماکن از نوع دولایه اند.

معرفی پرسودترین محصولات گلخانه ای

پرورش توت فرنگی از تولیدات بسیار پر سود است برای ابتدای کار سرمایه زیادی نمی خواهد و می توان با هزینه کم و با توجه به شرایط اقلیمی مقدار متفاوتی برداشت کرد و از حاصل کار سود خوبی می گیرد.

خیار نیز از محصولات کشاورزی بسیار پر سود است. که دو دفعه در سال میتوان از حاصل آن استفاده کرد و در هر بار حدود 20000 میلیون سود دارد.

از دیگر محصولات پر فروش زعفران است. که تنها 6 بار در طول سال آبیاری می خواهد اگر زمین کشاورزی ندارین از کشاورزی در گلدان بهره مند شوید، که سود بسیار بالایی دارد.

از موارد دیگر میتوان به گیاهان طبی و دارویی و بادمجان که البته نیازمند شرایط اقلیمی  و مناطق گرم  است و گوجه و فلفل که البته شرایط خودش را دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button